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...flickerfreie Animation mit CopyRect realisieren?
Autor: Peter Bone
Homepage: http://www.geocities.com/peter_bone_uk
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Tip Bewertung (11):  
     


var
  
Form1: TForm1;
  x, y, xvel, yvel, xold, yold: Integer;

implementation

{$R *.dfm}

{You will need an image, called ImageSprite, containing a sprite bitmap with
 black as the background (the transparent part). You will also need an image,
 called ImageMask, containing a black silouette of the sprite with white as the
 background and an Image called ImageBackground containing the background
 image. All these images are set to visible := false. Image1 is the image you
 will see and is the same size as the background image.}

procedure TForm1.Button1Click(Sender: TObject);
var
  
ARect: TRect; // Destination/Source rectangles
begin
  
//Initialize sprites position/velocity
  
x    := 0; 
  y    := 100;
  xvel := 3; 
  yvel := 2;
  xold := 0; 
  yold := 0;

  // copy background to the image
  
ARect := Rect(0, 0, ImageBackground.Width, ImageBackground.Height);
  with Image1.Canvas do
  begin
    
CopyMode := cmSrcCopy;
    CopyRect(ARect, ImageBackground.Canvas, ARect);
  end;

  // start animation
  
Timer1.Enabled := True;
end;

procedure TForm1.Timer1Timer(Sender: TObject);
var
  
Dest, Sour: TRect; // Destination/Source rectangles
begin
  
// Erase sprite from old position
  
Sour := Rect(xold, yold, xold + ImageMask.Width, yold + ImageMask.Height);
  with Image1.Canvas do
  begin
    
CopyMode := cmSrcCopy;
    CopyRect(Sour, ImageBackground.Canvas, Sour);
  end;

  // Draw new sprite
  
Sour := Rect(0, 0, ImageMask.Width, ImageMask.Height);
  Dest := Rect(x, y, x + ImageMask.Width, y + ImageMask.Height);
  with Image1.Canvas do
  begin
    
// Place mask onto image
    
CopyMode := cmSrcAnd;
    CopyRect(Dest, ImageMask.Canvas, Sour);
    // Place sprite into mask
    
CopyMode := cmSrcPaint;
    CopyRect(Dest, ImageSprite.Canvas, Sour);
  end;

 {if multiple sprites are being used, then erase them all before drawing them
  all. Do not erase and draw each sprite in turn}

  // store sprites old position before updating
  
xold := x;
  yold := y;

  { Update sprites position (equations to describe movement of sprite }
  
Inc(x, xvel);
  Inc(y, yvel);
  if (x > ImageBackground.Width - ImageMask.Width) or (x < 0) then xvel := -xvel;
  if (y > ImageBackground.Height - ImageMask.Height) or (y < 0) then yvel := -yvel;
end;


 

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