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...eine sich hin und her bewegende Animation zeichen (mit einem Hintergrund-Thread)?
Autor: P. Below
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Tip Bewertung (25):  
     


{
  Question:

  I am trying query to display records in a dbgrid.however, due to size
  of tables and joins takes a while for the query to Execute.is
  there any way to Show a prorgess bar with a timer that increments
  position but continues to work while the query is being executed.BTW,
  using access so BDE is not used.

  Answer:
  
  A progress bar would not be an ideal choice since you cannot determine up
  front how long the query will take, so you do not know the range the progress
  bar has to cover.A simple kind of animation that tells the user basically
  only that the application is not hung would be more appropriate.One could do
  such a thing in a secondary thread but it would have to be done using the
  plain Windows API and * no * Synchronize calls (since the main thread is
  blocked in the BDE call).Here is an example: unit anithread;
}

interface

uses
  
Classes, Windows, Controls, Graphics;

type
  
TAnimationThread = class(TThread)
  private
    
{ Private declarations }
    
FWnd: HWND;
    FPaintRect: TRect;
    FbkColor, FfgColor: TColor;
    FInterval: integer;
  protected
    procedure 
Execute; override;
  public
    constructor 
Create(paintsurface : TWinControl; {Control to paint on }
      
paintrect : TRect;          {area for animation bar }
      
bkColor, barcolor : TColor; {colors to use }
      
interval : integer);       {wait in msecs between
paints}
  
end;

implementation

constructor 
TAnimationThread.Create(paintsurface : TWinControl;
  paintrect : TRect; bkColor, barcolor : TColor; interval : integer);
begin
  inherited 
Create(True);
  FWnd := paintsurface.Handle;
  FPaintRect := paintrect;
  FbkColor := bkColor;
  FfgColor := barColor;
  FInterval := interval;
  FreeOnterminate := True;
  Resume;
end{ TAnimationThread.Create }

procedure TAnimationThread.Execute;
var
  
image : TBitmap;
  DC : HDC;
  left, right : integer;
  increment : integer;
  imagerect : TRect;
  state : (incRight, incLeft, decLeft, decRight);
begin
  
Image := TBitmap.Create;
  try
    with 
Image do 
    begin
      
Width := FPaintRect.Right - FPaintRect.Left;
      Height := FPaintRect.Bottom - FPaintRect.Top;
      imagerect := Rect(0, 0, Width, Height);
    end{ with }
    
left := 0;
    right := 0;
    increment := imagerect.right div 50;
    state := Low(State);
    while not Terminated do 
    begin
      with 
Image.Canvas do 
      begin
        
Brush.Color := FbkColor;
        FillRect(imagerect);
        case state of
          
incRight: 
          begin
            
Inc(right, increment);
            if right > imagerect.right then 
            begin
              
right := imagerect.right;
              Inc(state);
            end{ if }
          
end{ Case incRight }
          
incLeft: 
          begin
            
Inc(left, increment);
            if left >= right then 
            begin
              
left := right;
              Inc(state);
            end{ if }
          
end{ Case incLeft }
          
decLeft: 
          begin
            
Dec(left, increment);
            if left <= 0 then 
            begin
              
left := 0;
              Inc(state);
            end{ if }
          
end{ Case decLeft }
          
decRight: 
          begin
            
Dec(right, increment);
            if right <= 0 then 
            begin
              
right := 0;
              state := incRight;
            end{ if }
          
end{ Case decLeft }
        
end{ Case }
        
Brush.Color := FfgColor;
        FillRect(Rect(left, imagerect.top, right, imagerect.bottom));
      end{ with }
      
DC := GetDC(FWnd);
      if DC <> 0 then
        try
          
BitBlt(DC,
            FPaintRect.Left,
            FPaintRect.Top,
            imagerect.right,
            imagerect.bottom,
            Image.Canvas.handle,
            0, 0,
            SRCCOPY);
        finally
          
ReleaseDC(FWnd, DC);
        end;
      Sleep(FInterval);
    end{ While }
  
finally
    
Image.Free;
  end;
  InvalidateRect(FWnd, nil, True);
end{ TAnimationThread.Execute }

end.

{Usage:
 Place a TPanel on a form, size it as appropriate.Create an instance of the
 TanimationThread call like this: procedure TForm1.Button1Click(Sender : TObject);
}
var
  
ani : TAnimationThread;
  r : TRect;
  begin  
  
r := panel1.clientrect;
  InflateRect(r, - panel1.bevelwidth, - panel1.bevelwidth);
  ani := TanimationThread.Create(panel1, r, panel1.color, clBlue, 25);
  Button1.Enabled := False;
  Application.ProcessMessages;
  Sleep(30000);  // replace with query.Open or such
  
Button1.Enabled := True;
  ani.Terminate;
  ShowMessage('Done');
end;

 

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